Algemene voorwaarden

Algemene draagwijdte der voorwaarden

1. Deze voorwaarden bevatten en beheersen de volledige overeenkomst tussen de
klant en onze firma, met betrekking tot het geheel van de aan of door ons gevraagde
en toevertrouwde werken. Deze voorwaarden worden geacht onherroepelijk aanvaard
te zijn bij de ondertekening door de klant van de bestelbon, offerte of overeenkomst,
ongeacht welkdanige eerdere correspondentie en ongeacht enige andere voorwaarden of
enige documenten of formulieren van welke aard ook vanwege de klant. Elke afwijking aan
onderhavige voorwaarden dient verplichtend schriftelijk te gebeuren.
2. Bij bouw, vernieuwbouw en alle andere opdrachten waarbij administratieve vergunningen
te pas komen, dragen wij geen enkele verantwoordelijkheid wat de administratieve
vergunningen betreft. Eventuele daaruit voortvloeiende schade en boetes vallen integraal
ten laste van de klant.
3. Onze offertes zijn 30 dagen geldig.

Plaatsing en aanvaarding van bestelling

4. Meerwerken worden pas uitgevoerd na bevestiging van de opdracht door de klant en als de prijs overeengekomen is. Meerwerken mogen met alle middelen van recht bewezen worden.

Omvang van de bestelling

5. Elke wijziging, toevoeging of weglating met betrekking tot de werkzaamheden zoals
omschreven in de bestelbon/offerte/overeenkomst, moet het voorwerp uitmaken van
een aanhangsel bij de bestelbon/offerte/overeenkomst. Bij ontstentenis daarvan, zal
er steeds en onherroepelijk van worden uitgegaan dat deze werken conform de verbale
instructies van de klant werden uitgevoerd.
Elke gebeurtelijke schriftelijke bevestiging of melding van onze firma inzake een wijziging,
toevoeging of weglating van de werkzaamheden zoals omschreven in de bestelbon/offerte/
overeenkomst, zal in hoofde van de klant onweerlegbaar, aanvaard en onherroepelijk zijn
bij gebrek aan diens schriftelijke opmerkingen binnen de 24 uren vanaf de verzending van
onze mededeling of bevestiging. Artikel 1793 BW van het Burgerijk Wetboek is niet van
toepassing indien de toepassing ervan onverenigbaar zou zijn met de onderhavige clausule.
6. De opmeting vindt plaats op het ogenblijk dat alle raam- en deuropeningen afgewerkt
zijn, dorpels geplaatst. Dit ogenblik dient ons door de cliënt meegedeeld. Ingeval alle
openingen niet klaar staan en de koper verlangt dat wij op voorhand met de fabricatie
aanvangen, dan kunnen wij in geen geval verantwoordelijk worden gesteld wat betreft de
juistheid van de opgegeven maten.

Prijsbepaling en herziening

7. Onze prijzen, zoals opgegeven in onze offertes, hetzij als eenheidsprijzen of als forfaitaire
prijzen, werden vastgelegd op basis van de tarieven, officiële koersen, weddes en sociale
lasten geldig op de datum van de opstelling van de offerte. Zij zijn steeds herzienbaar door
onze firma en zelfs zonder het voorafgaandelijk akkoord van de klant, indien de marktprijzen
of de parameters voor hun berekening op het ogenblik van de facturatie, met minstens
5% gestegen zijn. De herziening gebeurt op basis van de formule p=P (a.s/S + b.i/l+ c).

Levering en termijnen

8. Elke termijn van levering van arbeid en uitvoering van werken, indien deze vermeld
wordt, wordt slechts op indicatieve wijze aangeduid, en laattijdigheid in de levering of
uitvoering laat aan de klant niet toe de bestelling af te zeggen of schadevergoeding te
vorderen, evenmin om zijn betalingsverplichtingen op te schorten. Hoe dan ook zal elke
gebeurtenis die een onoverkomelijke vormt of ons er toe dwingt de werken tijdelijk of
definitief stil te leggen, als een geval van overmacht worden beschouwd, zo ondermeer
(maar niet-limitatief) ongevallen, oorlogen en hun gevolgen, slechte weersomstandigheden,
stakingen, lock-out, tekort aan werkkrachten en materiaal, storingen en moeilijkheden
inzake transport, enz… die zich bij onszelf of bij onze leveranciers voordoen.
9. De tijdelijke opschorting van de werken door overmacht, brengt van rechtswege en
zonder schadevergoeding met zich dat de oorspronkelijk voorziende uitvoeringstermijn
verlengd wordt met een periode gelijk aan de opschortingstermijn, te vermeerderen met
de tijd die nodig is om de werf weer op te starten. Een tenietgaan of beschadiging door
toeval of overmacht van de geleverde zaak of het uitgevoerde werk, of nog ingevolge de
eigen fout van de klant of van personen voor wie hij instaat of die hij bij hem toelaat of duldt,
is nooit ten laste van onze firma.
10. Indien de levering franco op de werf of het magazijn is overeengekomen, is onze firma,
diens onderaannemers of aangestelden slechts gehouden op deze plaats te leveren voor
zover zij op normale wijze bereikbaar is. Kan dit niet, dan zal er ter plaatse worden gelost,
naast het vervoermiddel, en blijven de goederen vanaf dat ogenblijk op het risico en geheel
ten laste van de klant achter.
11. De klant dient ervoor te zorgen dat de werken onmiddellijk kunnen worden aangevat.
Bij gebreke daaraan, zullen de rechtstreekse en onrechtstreekse kosten welke
voortvloeien uit het tijdsverlies ten laste van de klant worden gelegd, zonder voorafgaande
ingebrekestelling. De werf dient door de klant in het voordeel van onze firma gratis voorzien
te worden van elektriciteit en water. De klant zorgt voor een zorgvuldige stockering van de
op de werf geleverde goederen en voor de beveiliging ervan.

Aansprakelijkheid voor schade

12. De klant is jegens onze firma aansprakelijk voor elk schadeverwekkend feit dat zich
voordoet op de werf aan onze goederen, aangestelden of onderaannemers en hun
materialen, zowel ingevolge zijn eigen fout (zelfs de lichtste) als voor deze van personen
voor wie hij instaat of voor deze van derden die hij op de plaats van de werken heeft
toegelaten of duldt. De klant zal onze firma ter zake in dezelfde zijn integraal vrijwaren
voor aanspraken van derden. Onze firma is niet aansprakelijk voor het verlies, de diefstal,
het waardeverlies of de beschadiging van door de klant aan ons toevertrouwde materialen
of werken van welke aard ook, met het oog op hun aanpassing, verbouwing, restauratie
of welke andere manipulatie ook aan onze firma gevraagd, en dit zowel op ais buiten de
werf, alsmede tijdens het transport of de afbraak/plaatsing ervan, De klant is jegens
onze firma en via integrale vrijwaring van onze firma jegens derden, aansprakelijk voor elk
schadeverwekkende handeling toegebracht door of via de aan onze firma door de klant
toevertrouwde materialen of werken van welke aard ook.
13. Conform artikel 1152 van hef Burgerlijk Wetboek wordt uitdrukkelijk overeengekomen
dat indien aansprakelijkheid van onze firma toch in het gedrang zou worden gebracht, deze
aansprakelijkheid beperkt zal zijn tot een vermindering van de prijs of, in voorkomend geval
en maximaal, tot een kwijtschelding van de uitstaande betaling, welke vergoeding partijen
alsdan aanvaarden als finale schikking. Elke prijsvermindering zal worden vastgesteld op
basis van de ernst van de naar recht genoegzaam bewezen fouten.
14. De klant dient ervoor te zorgen dat de werf voldoende verzekerd is voor aanvang van
de werken

Beëindiging

15. Een Beëindiging van de aan ons toevertrouwde opdracht, het weze voor of tijdens de
uitvoering van de werken, is slechts mogelijk mits ons uitdrukkelijk akkoord, waarbij de
klant steeds zal gehouden zijn de reeds uitgestane kosten en lasten, de reeds uitgevoerde
werken, samen met de reeds geleverde materialen en benodigdheden integraal te voldoen,
bovendien vermeerderd met een vergoeding gelijk aan 20% van de totale aannemingssom
zonder BTW voor het feit van het verder verlies van de aanneming.
16. Indien wij zelf de overeenkomst verbreken of annuleren of indien de overeenkomst door
ons toedoen wordt verbroken is de klant, voor zover deze een consument is, gerechtigd op
een zelfde vergoeding lastens ons. Indien artikel 1794 van het Burgerlijk Wetboek door de
klant zou worden ingeroepen, wordt de post van al wat de aannemer bij de aanneming had
kunnen winnen bepaald op 10% van de afgezegde werken.

Aanvaarding der werken

17. Uit hoofde van onze leveringen, beperkt onze waarborg zich tot deze die wij kunnen
bekomen bij onze leveranciers. De goederen mogen echter niet verwerkt of behandeld
zijn. In iedere veronderstelling, beperkt de waarborg zich tot de vervanging van de defecte
stukken. De vervoerskosten en werkuren zijn ten laste van de klant. Voor geen enkele
reden kan van ons een terugbetaling, uitkering of schadevergoeding gevorderd worden.
18. De uitvoering van de werken dient te gebeuren volgens de regels van het goed
vakmanschap. Deze worden gespecifieerd in de eigenlijke overeenkomst of in het
lastenboek of bij gebreke hieraan in de technische voorschriften van het WTCB. De klant
aanvaardt deze uitvoeringsregels.
19. Voor wat betreft plankenvloeren dient men een relatieve luchtvochtigheid
te respecteren van min. 45% en max. 70%. Indien kan bewezen worden dal dit
luchtvochtigheidspercentage niet gerespecteerd werd, kunnen wij niet verantwoordelijk
gesteld worden voor eventuele schade.
20. Diepte van onderliggende leidingen in chape moet min. 4cm bedragen (cfr. WTCB), wij
kunnen niet verantwoordelijk gesteld worden voor het werken van het hout door te hoog
liggende buizen. Ook beschadigingen aan de buizen kunnen ons niet toegeschreven worden
indien er geen plan van de onderliggende buizen is opgegeven.
21. Bij plaatsing van parket op vloerverwarming moeten de normen van het WTCB
gerespecteerd worden. Max. 28°C dekvloer temperatuur. Het opwarmingsprotocol met
max. en min. worden nageleefd door de klant. Wij kunnen niet verantwoordelijk gesteld
worden voor barsten of scheuren in het hout bij deze plaatsing.
22. Bij heropschuringen van oude parketten kunnen wij niet verantwoordelijk gesteld
worden voor de reactie van producten op de vroegere behandeling.
23. De zichtbare gebreken of de gebreken in de conformiteit welke van bij de plaatsing
bestonden moeten binnen de 8 dagen aangetekend worden gemeld aan de aannemer, zo
niet worden zij geacht aanvaard te zijn.
24. Worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit, als een zichtbaar of verborgen
gebrek: lichte verschillen in de kleur of textuur voorzover deze vanuit technisch oogpunt
niet le voorkomen zijn of algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen.
25. In de gevallen waarin de wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van
de consument bij verkoop van consumptiegoederen geen toepassing vindt, is de volgende
regeling van toepassing: door de inontvangstname of het meenemen van de goederen
erkent de koper uitdrukkelijk dat de koopwaar beantwoordt aan zijn bestelling en vrij is van
enig zichtbaar gebrek. Andere gebreken moet de koper binnen de maand na het ontdekken
ervan aan de verkoper schriftelijk melden per aangetekend schrijven.
26. Speelt de eerder aangehaalde wet wel dan moet de klant ons per aangetekend schrijven
op de hoogte stellen van het gebrek aan overeenstemming binnen de twee maanden vanaf
de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld, dit op straffe van verval.

Oplevering

27. Indien geen oplevering werd voorzien, zal de levering van de goederen of materialen of
de uitvoering van het werk zelf, zonder protest bij aangetekend schrijven vanwege de klant
binnen de 48 uren vanaf de levering of uitvoering, gelden als definitieve en onherroepelijke
aanvaarding van de geleverde goederen of uitgevoerde werken, zowel wat de zichtbare als
de verborgen gebreken betreft.
28. Bij gebreke aan voorlopige keuring vanwege de bouwheer, zal deze bij aangetekend
schrijven verzocht worden binnen de 15 dagen het verzoek te laten doorgaan. Eenmaal
deze termijn verstreken, zal de voorlopige aanvaarding beschouwd worden als verkregen
sinds het einde van de bovenvermelde periode van 15 dagen.
29. In alle gevallen zal een onvoorwaardelijke betaling van de vorderingsstaten,
voorschotten, facturen of andere kostenstaten zonder redelijk protest volgens de
modaliteiten als omschreven in het hierna volgende artikel, worden aanzien als een
definitieve en onherroepelijke aanvaarding van de werken daarin vermeld af virtueel
begrepen.
30. In alle gevallen zal tegelijk de onvoorwaardelijke gehele of gedeeltelijke ingebruikname
van het gebouw door de klant of diens gemachtigden worden aanzien als de definitieve en
onherroepelijke aanvaarding der werken.

Klachten inzake voorschotten of facturatie

31. Ten einde geldig, moet elke klacht aangaande voorschotten, betalingen en facturen
geschieden bij aangetekend schrijven aan de zetel van onze firma binnen de acht
kalenderdagen vanaf de datum van verzending van de factuur, nota of kostenstaat. De
factuurdatum wordt onweerlegbaar vermoed de datum van verzending van factuur te zijn.
Betaling van de factuur zonder protest binnen de gestelde termijn levert steeds en zonder
uitzondering een voldoende bewijs op van de geleverde prestaties. Bewijs van verzending
van de factuur wordt geleverd door ons uitgaand facturenboek of opname in de BTW
aangiftes.

Eigendomsvoorbehoud

32. Alle goederen, materialen en benodigdheden, alsmede de uitgevoerde werken blijven
eigendom van onze firma tot aan de integrale betaling van onze facturen in hoofdsom en
aankleven. Dit geldt evenzeer indien de werken, leveringen, goederen of materialen van
onze firma slechts een onderdeel uitmaken (bijzaak) van een groter geheel (hoofdzaak)
waarvan de eigendom of gedeelten hiervan niet aan onze firma zou toebehoren.
33. Het risico gaat echter over op het moment dat de goederen onze magazijnen verlaten.
De klant staat vanaf de levering op de werf in voor schade aan en vervreemding van deze
goederen.

Betalingsmodaliteiten

34. Al onze bestellingen en leveringen zijn contant betaalbaar aan onze maatschappelijke
zetel. Onze firma behoudt zich het recht voor een door haar te bepalen voorschot op de uit
te voeren werken te eisen alvorens de bestelling te aanvaarden en/of een anderssoortige
waarborg voor aanvang der werken.
35. Indien de klant nalaat het volgens factuur in hoofdsom en aankleven bepaalde te
betalen binnen de voormelde termijn, is het integrale bedrag ineens en zonder nadere
ingebrekestelling opeisbaar.

Laattijdige betaling, kosten en aankleven

36. Elke schuld van een klant die op de vervaldag onbetaald blijft, zal van rechtswege
en zonder ingebrekestelling af welke andere formaliteit ook, een interest van 10% per
jaar opbrengen, te rekenen vanaf de vervaldag tot de dag van volledige betaling, alsook
een forfaitaire schadevergoeding van 10% met een minimum van 125 euro, op het
verschuldigde bedrag in hoofdsom.
37. Elke vertraging in de betaling kan aanleiding geven om de nog uit te voeren leveringen
en werken op te schorten of te vernietigen, en het aanvaarden van nieuwe bestellingen te
weigeren. Deze clausule strekt enkel tot voordeel van onze firma en kan enkel door ons
worden uitgeroepen.

Uitdrukkelijk Arbitrage Beging

38. Als wederzijdse garantie en verbintenis tot snelle geschillenregeling door arbitrage,
is de arbitragecommissie ARBOVAR belast met de aanstelling van scheidsrechters
welke bevoegd zullen zijn elk geschil voortspruitend uit huidig contract, definitief te
beslechten conform haar werkingsreglement, dat kosteloos kan bekomen worden bij
vzw Arbovar, Postbus 1003, 3000 Leuven. Deze clausule vervangt alle hiermee strijdige
bevoegdheidsclausules. Onze overeenkomst wordt beheerst door het Belgische recht.